۱۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

نقش ویتامین B۱۲ در برنامه‌ریزی مجدد سلولی

محققان دریافتند که کمبود ویتامین B۱۲ به هنگام برنامه‌ریزی مجدد یا ترمیم بافت منجر به تغییرات اپی ژنتیکی قابل توجهی می شود که در نهایت در عملکرد چندین ژن اختلال ایجاد می‌کند. مکمل ویتامین B۱۲ این عدم تعادل را اصلاح کرده و در نتیجه عملکرد ژن‌های مربوطه را بهبود بخشیده و راندمان برنامه‌ریزی مجدد را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»ویتامین B12 یک ریزمغذی شناخته شده است که مدت‌هاست نقش اساسی آن در بسیاری از فرایندهای حیاتی برای سلامت کلی بدن مانند حفظ عملکرد عصبی، حمایت از تولید گلبول‌های قرمز خون و تسهیل سنتز DNA، مورد تایید قرار گرفته است. محققان به سرپرستی دکتر مانوئل سرانو در انستستو تحقیقات پزشکی بارسلونا اکنون نشان داده‌‌اند‌ که ویتامین B12 در ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد سلولی و بازسازی بافت نیز نقش کلیدی دارد. این یافته‌‌‌ها در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

مطالعات این تیم از دانشمندان بر روی فرایند برنامه‌ریزی مجدد سلولی متمرکز است که تصور می‌شود بسیار شبیه مراحل اولیه ترمیم بافت است. تیم دکتر سرانو دریافتند که به هنگام ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد سلولی در موش‌‌‌ها، مقادیر زیادی ویتامین B12 مصرف ‌می‌شود. طبق نتایج آنها، کاهش ویتامین B12  به یک عامل محدودکننده تبدیل ‌می‌‌شود که برخی از جنبه‌‌‌های فرآیند ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد سلولی را به تأخیر ‌می‌‌اندازد و مختل ‌می‌‌کند. با توجه به فراوانی ویتامین B12 در رژیم غذایی معمولی موش‌‌‌ها، محققین از مشاهده اینکه مکمل ساده ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد را افزایش ‌می‌‌دهد شگفت‌زده شدند.

پتانسیل درمانی ویتامین B12 در بیماری کولیت روده

محققان یافته‌های خود را در مدل موشی بیماری التهاب روده بزرگ یا همان کولیت اولسراتیو (که در آن ترمیم اپیتلیال روده نیاز به برنامه‌ریزی مجدد سلولی دارد) تأیید کردند و نشان دادند که سلول‌های روده‌ای که شروع به ترمیم می‌کنند، تحت فرایندی مشابه برنامه‌ریزی مجدد سلولی قرار می‌گیرند و مکمل‌ ویتامین B12 را به میزان بیشتری مصرف می‌کنند. این یافته‌ها نقش مهم ویتامین B12 را در تسهیل برنامه‌ریزی مجدد سلولی و ترمیم بافت نشان می‌دهند و پیشنهاد می‌دهند که به سادگی با بهبود تغذیه می‌توان به پزشکی بازساختی کمک کرد.

نقش ویتامین B12 در ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد سلولی

در این مطالعه، محققان نیازهای متابولیکی برنامه‌ریزی مجدد سلولی را بررسی کردند و دریافتند که کمبود ویتامین B12 باعث توقف بخشی از واکنش های متابولیسمی به اسم متیلاسیون می‌شود. این در حالی است که، DNAی سلول‌هایی که برنامه‌ریزی مجدد یا ترمیم بافت را آغاز می‌کنند؛ به سطوح بسیار بالایی از واکنش متیلاسیون و در نتیجه ویتامین B12 نیاز دارند. محققان دریافتند که کمبود ویتامین B12 به هنگام ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد یا ترمیم بافت منجر به تغییرات اپی ژنتیکی قابل توجهی ‌می‌‌شود که در نهایت در عملکرد چندین ژن ‌اختلال ایجاد می‌کند. مکمل ویتامین B12 این عدم تعادل را اصلاح کرده و در نتیجه عملکرد ژن‌های مربوطه را بهبود بخشیده و راندمان ‌‌‌برنامه‌ریزی مجدد را افزایش می‌دهد.

پتانسیل درمانی ویتامین B12 در کاهش التهابات بدن

دکتر سرانو اخیراً مطالعه دیگری را نیز با همکاری دانشگاه بارسلونا و کلینیک بیمارستانی بارسلون منتشر کرده است که در آن به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای سطوح بالاتر ویتامین B12 در خون بودند، سطوح کمتری از نشانگرهای التهابی مانند IL-6 و CRP‌* را داشتند. محققان همچنین رابطه مشابهی را در موش‌‌‌های مسن مشاهده کردند. این مشاهدات نشان می‌دهد که ویتامین B12 با کاهش این نشانگرها در بدن، اثرات ضدالتهابی دارد و بینش‌های ارزشمندی را در مورد مزایای سلامتی بالقوه ویتامین B12 ارائه می‌کند.

* CRP پروتئینی است که توسط کبد ساخته و در پاسخ به التهاب به جریان خون  فرستاده می‌شود.